+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

AMP en PWA, wat is dat nu precies?

Jouw website beter vindbaar

AMP en PWA, wat is dat nu precies?

AMP vs PWA

De termen AMP en PWA komen tegenwoordig steeds vaker langs en het heeft met SEO te maken, maar wat zijn AMP en PWA nou precies? In dit artikel leg ik je uit wat AMP en PWA zijn, wat je ermee kunt, wat de verschillen zijn én hoe je de voor jouw beste optie kunt kiezen

Wat is een AMP?

AMP staat voor accelerated mobile page, de naam zegt het al een beetje. Simpel gezegd kan het toepassen van AMP ervoor zorgen dat de pagina zeer snel ingeladen kan worden. (vaak veel sneller dan wanneer dezelfde pagina geen gebruik maakt van AMP)

Snel laden en mobiel-vriendelijk zijn, dat is het doel van AMP. AMP is eigenlijk een framework van specifieke web-componenten die je kunt gebruiken om de website op te bouwen. Zie ook: amp.dev. Anders dan de gewone pagina bestaat de AMP-pagina dus uit eigen Javascript, HTML en geheugen. (AMP-pagina’s kunnen ook uit het AMP-CDN van Google geserveerd worden = supersnel!) Ten behoeve van de snelheid is een accelerated mobile page dan ook alleen voorzien van de essentiële onderdelen. Overbodige onderdelen (= ballast) zijn gestript. Dit zorgt niet alleen voor een betere laadtijd, maar maakt de pagina ook fijner om mee te werken.

Daarnaast hebben accelerated mobile pages ook een toegevoegde waarde voor SEO. Sinds mobile first worden pagina’s geïndexeerd alsof ze met een mobiel bekeken worden en hoe sneller dat gaat, hoe beter dat is voor de waardering. Ander voordeel is dat pagina’s die gebruik maken van AMP, in de rich snippets terecht kunnen komen. Deze snippets vallen erg op, hebben een enorme CTR en worden veelal gebruikt door nieuwssites en blogs.

Wat is een PWA?

De term PWA staat voor progressieve web app. Hier is de naam echter wat misleidend: Een PWA is namelijk niet een volledige app die functioneert als een website, maar juist een website die zich gedraagt als een app.

Een PWA heeft enorm veel overeenkomsten met een app, de bezoeker hoeft echter niets te downloaden voor die geweldige ervaring. Een PWA zorgt er bijvoorbeeld voor dat heel het scherm van de gebruiker benut wordt en ook de navigatie sluit goed aan. Content kan dynamisch weergegeven worden en alles bij elkaar is dit de ultieme ervaring die je je bezoeker kan bieden. Wel de voordelen van een app, maar niet het gedoe.

Een van de bekende gebruikers van de PWA-vorm is Alibaba. Alibaba zag naar de overstap naar PWA een stijging van 14% in de maandelijkse actieve gebruikers op iOS en op Android was de stijging nog hoger met ruim 30%. Daarnaast heeft Alibaba aangegeven 76% meer conversies te krijgen verspreid over alle browsers. Als laatste zag Alibaba ook dat meer mensen de pagina toevoegen aan hun homescreen met maar liefst 4X meer. PWA’s zijn dus zeer interessant voor e-commerce!

Google is heel enthousiast over PWA en zal dit naar verwachting steeds meer gaan waarderen. Ze hebben het zelf bedacht en zijn nu bezig om PWA’s ook naar desktop browsers te brengen. Op deze pagina van Google lees je meer over de status en functionaliteiten van PWA.

De verschillen tussen AMP & PWA

Mobiele websites zijn snel en gemakkelijk te bereiken, maar ze zijn over het algemeen minder prettig qua gebruikerservaring. Originele apps bieden de beste gebruikerservaring, maar ze zijn beperkt tot bepaalde apparaten en hebben hoge barrières voor normalisering. Originele apps vereisen een download, wat betekent dat er eerst een aanzienlijke buy-in van consumenten gegenereerd moet worden en dat het voordeel van impulsgedrag verloren gaat. De PWA speelt hierop in door de gebruikservaring van de app en de toegankelijkheid van een webpagina te combineren.

Een standaard website is nu nog de meest voorkomende vorm van content. Echter is de gebruikservaring van een standaard website niet erg fijn op mobiel of tablet. En misschien nog wel belangrijker, de laadtijd van een standaard website is op mobiele versie niet optimaal. Een AMP biedt de snelste laadtijd op mobiel en wordt – anders dan de PWA – geserveerd uit Googles eigen CDN.

PWA is gebruikerservaring als van een app, AMP is maximale snelheid voor op mobiel. Beiden hebben met elkaar te maken maar desondanks zijn er dus toch grote verschillen. Ook technisch hebben beide varianten een andere benadering nodig. Zo is de AMP-pagina vaak vergelijkbaar met een ‘canonical-pagina’ en voor de AMP-pagina is aparte code nodig naast je gewone html. Bij PWA wordt de standaard pagina qua code uitgebreid.. Enkele verschillen/kenmerken opgesomd:

  • AMP verhoogt de vindbaarheid door extra plekken in de zoekresultaten én hogere posities
  • AMP-pagina’s worden supersnel ingeladen
  • PWA is volledig met alle functionaliteiten. Bij AMP worden randzaken geschrapt
  • PWA heeft doorgaans een hoge engagement
  • Bij PWA’s kun je de content ook lezen als je offline bent
  • AMP is volledig gevalideerde (JS)code. Dat geeft veiligheid
  • Bij PWA’s kun je bv ook met push-notificaties werken

Welke moet ik dan gebruiken?

AMP’s worden steeds populairder maar dit betekend niet dat het de enige en absolute waarheid is. Op het gebied van laadsnelheid en geoptimaliseerde schermlayout heeft een AMP het voordeel. Ook is het technisch realiseren van AMP vaak wat makkelijker dan PWA

Als jouw website puur gebaseerd is op content dan is een AMP vanzelfsprekend de betere keuze. Let wel op met afbeeldingen want maakt jouw website gebruik van grote afbeeldingen of andere zware media, kan dit een probleem zijn omdat AMP hier kritisch in is.

Heb je een webshop, dan is een PWA vaak de beste strategie. Een PWA biedt een betere gebruikerservaring dan een app, heeft nagenoeg dezelfde features en zorgt meestal voor hoger conversiepercentage.

Conclusie

Met deze blog heb je alvast wat duidelijkheid over de verschillen tussen AMP en PWA en wellicht kun je op basis hiervan al een eerste keuze maken wat voor jouw SEO het handigst is. Vragen hierover? Laat het dan weten en ik help je op weg! In vervolgartikelen zal nader ingegaan worden op de technische implementatie van AMP en PWA. Belangrijk is het natuurlijk wel om te beseffen dat enkel slimme techniek niet genoeg is voor goede vindbaarheid. SEO bestaat uit 3 pijlers dus zonder kwalitatieve content en relevante backlinks zal ook een PWA of AMP-website niet goed vindbaar zijn.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *