De 3 pijlers van SEO
De SEO-specialist is vaak onderdeel van het online marketing-team maar wat doet een SEO Specialist eigenlijk? Dat is een vraag die regelmatig gesteld wordt en daarom probeer ik je daar antwoord op te geven. Dit doe ik aan de hand van de 3 belangrijkste pijlers van SEO.
Een SEO-specialist zorgt voor Backlinks = Autoriteit
Backlinks zijn cruciaal voor goede vindbaarheid. Backlinks zijn links van andere websites, naar je eigen site en je kunt deze het beste vergelijken met mond-op-mond reclame. Hoor je van de buurman dat een bepaalde garage heel goed is, dan zal je die garage wellicht wat sneller overwegen voor de volgende beurt. Hoor je datzelfde van 10 verschillende mensen, dan is de kans zelfs groot dat je daar ook eens langs gaat. En stel je nu eens voor dat dat 10 garagehouders waren.. Nouja, je begrijpt het wel.
In principe werkt Google op dezelfde manier: Hoe meer kwalitatieve en gerelateerde websites een link naar jouw website hebben, hoe beter jouw website gewaardeerd wordt door de zoekmachines. Hoe hoger de waardering, hoe hoger je op de resultaten-pagina van Google. Een SEO specialist is om deze reden altijd bezig met het zoeken naar mogelijkheden om meer gerelateerde backlinks te realiseren. Hoe hoger de kwaliteit en de gerelateerdheid, hoe beter. Lees daarover ook dit artikel over backlinkstrategieën.
Een SEO-specialist zorgt voor toegevoegde waarde = content!
Om als garage getipt te worden moet je iets bijzonders doen ten opzichte van al die andere garages. Misschien haal je wel als enige garage de auto bij de klant thuis op. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken maar als het uniek is en toegevoegde waarde oplevert, dan zal er over gesproken worden.
Ook dit principe is kritisch voor de SEO-specialist. Een SEO-specialist zorgt voor extra toegevoegde waarde op de website. Simpel gezegd dus het toevoegen van unieke content waar mensen daadwerkelijk op zitten te wachten. Dat is dé content om backlinks mee te verkrijgen en dat is tegelijk ook dé content waarmee je steeds meer een autoriteit wordt over jouw onderwerp.
Naast het toevoegen van nieuwe content hoort natuurlijk ook het optimaliseren van bestaande content bij de werkzaamheden van een SEO specialist. Het slim omgaan met titels, descriptions, headings, rich snippets etc helpt Google om beter te begrijpen waarom jouw website uniek in is. Bekijk ook de 25+ tips voor echt goede SEO teksten.
Een SEO-specialist zorgt voor techniek
Een auto kan er nog zo snel uit zien, maar als het onder de motorkap een zooitje is dan zal deze nooit een wedstrijd winnen. Voor een goede auto moeten alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn. niet alleen moeten de onderdelen goed samenwerken, maar ook moeten ze dat op zo’n manier doen dat een monteur er mee uit de voeten kan. Precies het zelfde gaat het ook bij websites: Technisch moeten alle elementen goed bij elkaar passen én ze moeten op zo’n manier werken dat Google ze ook zo goed mogelijk begrijpt.
Wordt de html en CSS slim toegepast, is er een duidelijke hiërarchie en logica en mag Google alle belangrijke pagina’s eigenlijk wel bekijken en indexeren? Een SEO-specialist loopt alle functionaliteiten en pagina’s op de website na en kijkt of deze zo slim mogelijk gerealiseerd zijn. Ook checkt de SEO specialist of er geen kansen zijn blijven liggen. Een website waar de techniek op orde is, zal sneller naar voren komen in de zoekresultaten.
Extra: Een SEO-specialist zorgt voor een goede user experience
Als laatste hebben we ook de gebruikers ervaring. Als de auto heel snel kan zijn, maar eigenlijk verschrikkelijk vervelend is om te besturen, dan zullen de meeste mensen toch liever een andere auto kiezen. Google kijkt hier ook naar en weegt User Experience steeds zwaarder mee in haar waardering.
Het is dus belangrijk om de bezoekers een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven en ook daar is een SEO-specialist (al dan niet in samenwerking met een conversie specialist) verantwoordelijk voor. Kun je met zo min mogelijk klikken vinden wat je zoekt, laad de website wel snel genoeg en is het altijd duidelijk wat er van de bezoeker verwacht wordt? Hoe beter de gebruikerservaring hoe meer bezoekers zullen converteren tot klanten én: Hoe beter de website gewaardeerd wordt, hoe hoger de website in de zoekresultaten naar voren komt.
Conclusie
Een SEO-specialist houdt zich bezig met alle activiteiten die bijdragen aan zo goed mogelijke posities in Google. De knoppen om aan te draaien zijn bij elke website dezelfde maar bij elke website is de uitdaging verschillend. De elementen: Backlinks, Content, Techniek en UX telkens anders ingezet worden. De SEO specialist werkt op basis van ervaring en zorgt voor een maatwerk campagne waarbij deze elementen optimaal ingezet worden om jouw doelen zo efficiënt mogelijk te behalen én te behouden.