+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

25+ tips voor écht goede SEO-teksten

Jouw website beter vindbaar

25+ tips voor écht goede SEO-teksten

Regelmatig merk ik dat mensen denken dat SEO enkel het realiseren van wat slimme teksten is. De aanname is dat daarmee de SEO wel goed komt. Dat is niet helemaal waar, maar goede teksten (of eigenlijk goede content) zijn wel dé inhoudelijke basis voor goede online vindbaarheid. Daarom loop ik in dit artikel het proces met je door, en daarbij ga ik in op alle elementen die belangrijk zijn voor écht goede SEO-teksten.

Tip vooraf: Voordat je begint met een nieuwe tekst is het verstandig om jezelf de volgende vraag te stellen: ‘Ben je er zeker van dat er niet al een stuk content is om de boodschap mee over te brengen?’ Is er niets wat erop lijkt, dan is het goed. Is er wel al een stuk content dat goed zou kunnen passen of zelfs gelijkwaardig is? Dan doe je er wellicht goed aan om dat artikel bij te werken in plaats van een nieuw artikel te schrijven. Google houdt van content-actualisatie én zo voorkom je onbedoelde duplicates.

1: Doel en doelgroep bepalen

Doelgroep
Ken je doelgroep

Voor je gaat schrijven, begin je met een stukje voorbereidend werk. Hoe kun je immers een nuttige SEO-tekst op papier zetten als je eigenlijk nog niet weet wat je wilt vertellen en aan wie? Begin daarom met het bepalen van de doelgroep, het doel van je pagina en natuurlijk de belangrijkste trefwoorden waar je met je tekst op gevonden wilt worden.

Doelgroep bepalen

Maak de tekst persoonlijk en dat kan alleen maar als deze qua tekst (en voorbeelden) aansluit op de doelgroep. Ga daarom na wie je doelgroep is en zorg dat je tekst daarop aansluit.

Vaak is je doelgroep ook je buyer-persona. Een goede truc is daarom om jouw belangrijkste buyer-persona is volledig uit te schrijven. Wanner je de belangrijkste persoonlijke kenmerken goed in beeld hebt, dan kun je hier ook goed op aansluiten. Denk o.a. aan:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Burgerlijke status
  • Kinderen ja/nee
  • Hobby’s
  • Dagelijkse bezigheden
  • Levensdoelen
  • Angsten etc.

Doel van de pagina

Bedenk ook wat het doel is van je tekst. Je schrijft de tekst niet voor niets dus er moet een doel zijn. Zorg dat je het doel goed voor ogen hebt zodat je een tekst krijgt met duidelijke focus. Doelen kunnen bv. zijn:

  • Iets verkopen
  • Informeren
  • Inschrijven op de nieuwsbrief
  • Extra volgers op social media

Keywords

Bepaal het hoofd-keyword van je tekst en houd hierbij rekening met het zoekvolume. Hoe hoger het volume, hoe meer zoekers maar bedenk wel: Hoe algemener het woord, hoe meer concurrentie én hoe lager de conversie. Kies daarom niet enkel voor ‘auto’, maar ga iets meer de ‘longtail-zoektermen’ in door daar bijvoorbeeld het woord ‘huren’ aan vast te plakken. Gebruik voor het vinden van het volume bv de Adwords keyword planner, of Ubersuggest.

Synoniemen en gerelateerde termen

Terwijl je bezig bent met je keyword-onderzoek, blijf dan niet vastzitten op dat ene zoekwoord. Verzamel ook een lijst met synoniemen en sterk gerelateerde termen en zorg dat ook die goed in de tekst verwerkt kunnen worden. Hier wordt de tekst natuurlijker van en ook kan de zoekmachine de tekst beter koppelen aan de verschillende zoekopdrachten. Gebruik bijvoorbeeld Synoniemen.net om goede synoniemen te vinden. Gebruik ook Google trends om gerelateerde trends te spotten en daar evt. op in te spelen

Voice Search

Voice Search wordt steeds belangrijker en wordt door steeds meer mensen gebruikt. Het is dus zaak om hier in je tekst-strategie op in te spelen. De gemiddelde zoekopdracht is bij voice langer en ook worden er meer vragen gesteld. Probeer daarom de belangrijkste vragen over het onderwerp in de tekst te verwerken. Gebruik de tool answer the public om veel gestelde vragen te ontdekken over jouw onderwerp. Meer weten over voice-search en content: Recent las ik dit artikel van Jenthe.

2: Tekst opbouwen:

Bepaal je strategie

Nu je alle belangrijke elementen voldoende in je hoofd hebt, kun je aan het daadwerkelijk schrijven van je SEO-tekst beginnen.

Titel van de pagina

Naast de inhoud van je tekst, is de titel misschien wel het allerbelangrijkste. Deze moet de belangrijkste term bevatten en evt. aangevuld worden met handige termen waardoor de bezoeker direct weet wat hij/zij kan verwachten. Met deze zoekwoord-toevoegingen (modifiers) kun je de relevantie of interesse enorm verhogen. Goed werkende aanvullingen zijn bv:

  • Goedkope
  • Gratis
  • Tips
  • Handleiding
  • Interview
  • Case-study
  • Jaartal

Headings

Headings zijn zeer krachtige elementen in een SEO-tekst. Dit geldt zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Zoekmachines gebruiken de headings om directe hints te krijgen van wat het hoofdonderwerp van de tekst is en wat de ondersteunende sub-onderwerpen zijn. Bezoekers scannen de koppen van de tekst en op basis daarvan besluiten ze gericht te gaan lezen. Het is dus belangrijk dat de headings gevuld worden aan de hand van de belangrijkste trefwoorden. Stelregels voor headings:

  • Elke pagina dient exact één H1 heading bevatten. Er kan immers maar 1 hoofdonderwerp zijn.
  • Gebruik H2 headings als ondersteuning op de H1 en gebruik H3’s als ondersteuning op de H2. Een tekst dient in principe geen H3 headings te hebben, wanneer er geen H2 aanwezig is. In dat geval moeten de H3 headings aangepast worden naar H2.
  • Gebruik headings niet als styling-elementen
  • Geef een link nooit een heading! Dit omdat je anders zegt dat het belangrijkste van deze pagina, op een andere pagina staat..

Tekst strategie

Eigenlijk maakt het niet uit welke strategie je kiest voor het schrijven van je SEO-tekst. 4 tips die voor elke tekst goed van pas komen:

Toegevoegde waarde

Het klinkt simpel maar zorg met je tekst voor echte toegevoegde waarde. Is je tekst vergelijkbaar met die van al je concurrenten, dan voegt deze niets toe en had je hem net zo goed niet kunnen schrijven. De informatie is dan al op voldoende plekken op het internet te vinden, de klant zal je niet als ‘autoriteit’ gaan zien en ook de zoekmachine heeft geen enkele reden om jouw tekst te laten zien boven die van je concurrenten.

Identificeer met de doelgroep

Zorg dat je maximaal aansluit op je doelgroep. Werk eventueel met storytelling maar het gaat er in ieder geval om dat je het probleem van de lezer benoemt en dat je daar een goede oplossing voor hebt. Wil je de tekst vervolgens ook nog heel krachtig afmaken? Beantwoord voor voice-search de meest gestelde vragen én: Bewijs dat de oplossing die je biedt ook daadwerkelijk werkt.

Sluit af met een samenvattende alinea

Mensen houden eigenlijk helemaal niet van lezen en de kans is dan ook groot dat ze het hele artikel enkel ‘vluchtig gescand’ hebben. Sluit daarom af met een krachtige samenvattende alinea waarin de belangrijkste elementen van de boodschap nog een keer herhaald worden. Een goede laatste alinea geeft vaak het antwoord op de vraag/ het probleem dat in de inleidende alinea gesteld wordt.

Blijf bij het hoofdonderwerp van de tekst

Blijf in de tekst bewust bezig met het hoofdonderwerp. Zorg dat de tekst niet afdwaalt en halverwege ineens een ander hoofdonderwerp krijgt. Niets is vervelender dan een tekst die begint over auto-onderhoud, maar uiteindelijk vooral over bv. de productie van ruitenwissers blijkt te gaan.

Tekst kwaliteit

Naast inhoudelijk toegevoegde waarde is ook de kwaliteit van de tekst zeer belangrijk. Vinden mensen het geen prettige tekst, dan kun je ervan uitgaan dat de zoekmachines dat ook niet vinden. De belangrijkste elementen waar je de kwaliteit van de tekst mee kunt beoordelen heb ik onderstaand kort uitgeschreven.

Natuurlijk leesbaar

Zorg dat de tekst goed en natuurlijk leesbaar is. Gebruik relatief korte zinnen, werk met alinea’s en tussenkopjes en gebruik geen onnodig moeilijke woorden. Zorg ook dat de tekst niet heel spammy overkomt. Tip: Lees de tekst minimaal 1 keer hardop aan jezelf voor. Je hoort dan direct of de tekst lekker loopt, of dat je er nog wat aan kunt optimaliseren.

Tekst lengte

Er is geen vast gegeven voor wat de juiste lengte voor een goede SEO-tekst is. Bezoekers houden van kort & krachtig, terwijl zoekmachines juist wat langere teksten prefereren. Anderzijds kun je zeggen dat een goede SEO-tekst, geen goede tekst is als de bezoekers daarop afhaken. Ik hanteer daarom de volgende stelregel:

Maak de tekst net zo lang als nodig is om alle facetten van het onderwerp goed aan bod te kunnen laten komen. Schrijf niet om het schrijven, maar wees wél volledig.

Met deze regel in het achterhoofd snap je dat elk onderwerp een andere ideale lengte heeft. SEO-teksten zijn een complex onderwerp en dit artikel is daarom ook ruim 3300 woorden lang. Een artikel over het zetten van een kopje thee, zal aanzienlijk korter zijn.

Schrijffouten

Zorg dat er geen schrijffouten in je tekst zitten want deze gaan ten koste van de inhoudelijke kwaliteit van het stuk. Voorkom fouten met f-jes, v-tjes, d-tjes en t-tjes. Zorg dat niet alleen de woorden, maar ook de grammatica correct is. De tip is simpel en toch vergeet ook ik hem nog wel eens: Gebruik de spellingchecker!

Duplicates

Het hoort niet maar toch gebeurt het nog veel te vaak: Tekstschrijvers vinden elders een goed voorbeeld-artikel, en uiteindelijk is een groot deel van de zinnen uit dat originele stuk 1 op 1 gekopieerd. Copycats, daar houden we niet van en Google denkt daar precies zo over. Heb jij toch tekst gekopieerd van een andere site, dan zal google je daar op afrekenen door de pagina niet hoog te waarderen. Heb jij tekst van een andere pagina op je eigen site gekopieerd? Ook dan zal Google je daarop afwaarderen omdat dat als manipulatie gezien wordt. Google over duplicate content.

Gebruik Siteliner om interne duplicates te vinden. Gebruik Copyscape om kopieën op andere sites te vinden.

Links

Met een link help je de bezoeker om makkelijk ‘verder te lezen’ over een gerelateerd onderwerp. Zoekmachines waarderen links om nog meer redenen: Links geven structuur, bevestigen de relatie met andere onderwerpen en links helpen de Google bot om je site sneller te indexeren. Voeg daarom goede links toe aan je SEO-tekst. Weet je niet wat goed is, stel jezelf de volgende vraag:

Help ik de bezoeker met deze link?

Heeft de link geen meerwaarde voor de bezoeker, voeg de link dan niet toe aan de tekst.

Interne links

Verwerk aan het einde van de tekst altijd minimaal 2 links naar andere gerelateerde pagina’s op je website. Hiermee voorkom je dat de bezoekers van de website wegklikken. Naast deze 2 links mag je natuurlijk altijd meer links in de tekst verwerken maar doe dit alleen als je de bezoeker er daadwerkelijk mee helpt.

Links naar externe pagina’s

Ook links naar andere websites zijn toegestaan in een goede SEO-tekst maar link niet naar je directe concurrenten. Ook hier geldt dat de link voor de bezoeker van toegevoegde waarde moet zijn. Wees niet bang dat je ‘waarde’ verliest met een externe link. Want je krijgt dat kleine verlies terug in de vorm van vertrouwen en autoriteit.

Anchortexten

Met een goede anchortext geef je de gekoppelde pagina direct waarde op die term en ook Google ziet dat zo. Verwerk de (interne)links daarom zo in de tekst dat je de link – op natuurlijke wijze – precies op het belangrijkste keyword kunt koppelen. Voorbeeld:

  • Niet goed gekoppeld keyword: Een auto huren doe je hier
  • Wel goed gekoppeld keyword: Een auto huren doe je hier

Maak de pagina deelbaar

Mensen die jouw artikelen delen, dat zijn je allerbeste ambassadeurs. Zorg er daarom voor dat het zo makkelijk mogelijk is om de tekst te delen. Logisch eigenlijk, toch?

3: Leesbaarheid optimaliseren

Leesbare tekst
Zorg dat je tekst perfect leesbaar is voor jouw doelgroep

Heb je de tekst op orde, zorg dan ook dat de tekst makkelijk gelezen kan worden. Is de tekst niet prettig leesbaar, dan haken zowel de bezoekers als de zoekmachines af. Denk voor goede leesbaarheid o.a. aan:

Mobile first

Zorg dat de tekst goed leesbaar is op elk type device (desktop, tablet én mobiel). Optimaliseer voor de mobiele gebruiker want je tekst zal als een op een mobieltje geïndexeerd worden door Google. (Mobile first)

Witruimte

Werk met voldoende witruimte om het ‘luchtig’ te houden. Grote massieve blokken tekst worden niet goed gelezen. Als je werkt met korte zinnen, alinea’s en tussenkopjes gaat dit bijna altijd goed. Snel een idee krijgen of je tekst te ‘massief’ is? Knijp dan je ogen eens bijna dicht en bekijk de tekst tussen je wimperharen door. Zie je een groot zwart blok, dan kan het zeker luchtiger.

Lettertype en font-size

Houd ook rekening met het lettertype. Kies een webfont dat prettig leest en zo min mogelijk energie kost tijdens het lezen. Houd ook rekening met de grootte van het lettertype. Google let met haar lighthouse test-tool niet voor niets op de tekst-grootte bij de beoordeling van de pagina.

Waarom een webfont? Dat is omdat je daarmee verzekerd bent van 2 zaken:

  • Het font kan altijd snel geladen worden
  • Het font zal altijd goed gerenderd worden

Beiden hebben als gevolg dat de UX altijd goed is, en de laadtijd minimaal blijft. Kies een van de vele webfonts van Google en je weet zeker dat je altijd goed zit. Kun je niet kiezen, zelfs daar helpt Google je mee in deze blog!

Afbeeldingen

Heb je afbeeldingen in je tekst? Let dan op dat deze qua afmetingen mee moeten schalen voor prettig mobiel gebruik. Zorg ook dat je geen kleine teksten in je afbeeldingen hebt want die worden op mobiel onleesbaar.

Wil je met je tekst ook goed scoren op voice-search? Zorg dan dat je afbeeldingen echt een extraatje zijn en dat deze niet cruciaal zijn voor het begrip van de tekst. In een gesproken antwoord is het onmogelijk om een afbeelding te laten zien.

Snelheid

Een goede gebruiksvriendelijkheid begint eigenlijk al voordat de pagina in beeld is. Zorg ervoor dat de pagina zo snel mogelijk geladen is. 2 seconden extra wachten is ruim 50% extra wegklikkers, zorg daarom dat je pagina binnen 1 seconde visueel compleet is. Liever nog in 1 seconde volledig geladen natuurlijk.

Mix contentvormen

Het verschilt per persoon hoe hij/zij het liefste haar content consumeert. Een SEO-tekst draait natuurlijk om tekst maar benader je het eigenlijk als SEO-content, zorg dan dat je pagina een combinatie heeft van verschillende content-vormen. Dit om bij een zo groot mogelijke doelgroep aan te sluiten en omdat google je content hierdoor aan meer verschillende mensen kan tonen als het beste (meest aansluitende) resultaat. Denk bij verschillende content-vormen o.a. aan:

  • Filmpjes
  • Afbeeldingen
  • Slideshares
  • Whitepaper download
  • Tests/quiz
  • Infographics
  • Tekst

Vergelijkbaar met tekst-optimalisatie voor SEO, kunnen alle contentvormen geoptimaliseerd worden. Dat gaat echter te ver voor dit artikel.

4: Maximaal begrip voor de zoekmachines

Zorg dat je geen geheimen hebt voor Google

En dan is uiteindelijk je ultieme SEO-tekst af. Stop nog niet maar zet ook dat laatste stapje: Zorg dat Google je artikel zo goed mogelijk begrijpt door alle mogelijke hints te geven. Eerder hadden we het al over de titel en de headings, nu gaan we een klein stukje technischer om de puntjes op de i te zetten voor maximale vindbaarheid

Meta data

Meta data wordt niet getoond op de pagina zelf, maar is voor Goog van groot belang. Er zijn heel veel soorten meta data. De belangrijkste noem ik hier:

Meta title

In principe is de meta-title wat anders dan de gewone titel van de pagina. De meta-title is voor bezoekers niet zichtbaar op de pagina, maar deze is wel verantwoordelijk voor de hoofdkop in de zoekresultaten. Verwerk in de meta-title het belangrijkste keyword, met eventuele modifiers + je bedrijfsnaam. Grove stelregels voor goede meta-titles:

  • Verwerk het belangrijkste keyword in de meta title en plaats dit zo veel mogelijk vooraan.
  • Vul het belangrijkste keyword aan met 1 of 2 modifiers zodat de inhoud van het artikel duidelijker naar voren komt. Hierdoor wordt de CTR hoger!
  • Houd de lengte van de title tussen de 40 en maximaal 60 karakters *
  • Eindig de title met je bedrijfsnaam voor extra herkenning (dat is dus geen SEO)

Meta description

Op de resultatenpagina van Google wordt direct onder de title, de description getoond. Deze tekst geeft een korte samenvatting van wat er op de pagina te vinden is. Grove stelregels voor goede meta-descriptions:

  • Verwerk het belangrijkste trefwoord, aangevuld met modifiers en eventuele synoniemen in de tekst.
  • Houd de lengte van de description tussen de 120 en maximaal 160 karakters *
  • Schrijf de description zo dat mensen door willen klikken naar je pagina.

*Deze aantallen zijn grove stelregels om het makkelijk te houden. Eigenlijk gaat het bij de lengte om het aantal pixels en niet om het aantal karakters. Wil je zien hoe je pagina precies naar voren komt met de door jou ingevulde meta-data? Kijk dan bv eens naar de Serp-snippet-tool van Nathan.

Open graph (Facebook, LinkedIn, Twitter, WhatsApp)

Hoewel Open graph meta data in principe niets doen voor je rankings, zijn deze wel degelijk interessant. Je helpt hiermee niet Google, maar wél de bekendste social-media platformen om je content beter te begrijpen. Wil je dat jouw artikel veel geshared wordt (en zelfs viral kan gaan), zorg dan dat de Open graph data goed in je pagina is verwerkt want deze bepaalt o.a. welke afbeelding er bij het sharen gebruikt wordt! In de academy van Contentking vind je een heel goed artikel over Open graph en hoe je dit het beste kunt implementeren.

Twittercard (Twitter)

Twitter heeft Open graph verder doorontwikkeld en noemt dit ‘Twitter Cards’. Voor het delen op Twitter kun je je tekst dus ook apart optimaliseren maar heel eerlijk: Noodzakelijk is dat niet want zodra er geen Twitter Cards aanwezig zijn, valt Twitter automatisch terug op Open graph. 

URL van de pagina

Hoewel steeds minder mensen naar het adres (de URL) van de pagina kijken, is deze nog steeds van belang voor optimale vindbaarheid. Geef de pagina waar de tekst op staat, daarom een goede URL mee. Hoe logischer de structuur in de URL, hoe beter de het onderwerp en de gerelateerdheid van de pagina door Google begrepen wordt. Weet je niet wat een goede URL is, stel jezelf dan de volgende vraag als je de URL bepaalt:

Weet een onbekende, enkel op basis van de URL, wat hij/zij op de pagina zal aantreffen?

Een zoekmachine kijkt er precies hetzelfde naar. Je begrijpt het zodra je het ziet:

  • Foute URL:       Website.nl/category-4/product-41260&?=true
  • Goede URL:      Website.nl/office-supplies/printerpapier&op-voorraad=ja

Schema.org -> Structured data

Laatste is de meest complexe maar de titel zegt het eigenlijk al: Met de gestandaardiseerde stukjes code kun je de code van je website structureren. Het resultaat daarvan is dat Google je pagina aanzienlijk beter begrijpt. Als bedankje voor die hulp geeft Google je uitgebreidere zoekresultaten terug. Dit gaat van sterren in het zoekresultaat, tot complete featured snippets waar complete recepten in staan tot compleet aparte informatieblokken.

Zoals je begrijpt dragen deze aanvullingen enorm bij aan een hogere CTR en daardoor zijn ze zeer waardevol voor het succes van je pagina. Wil je weten welke data er goed aan jouw (of elke willekeurige andere) pagina gekoppeld is, bekijk dan de structured data test tool van Google. Op Schema.org vind je welke markup-elementen er allemaal zijn. Wil je hulp met het structureren van je data: Probeer dan de markup-helper of Googles codelab over structured data eens.

TL: DR – Conclusie

Het lijkt simpel maar als je echt een goede SEO-tekst wilt schrijven, dan zijn er flink wat punten om rekening mee te houden. Schrijf niet voor Google, maar schrijf voor de bezoeker! Probeer daar met je tekst zo goed mogelijk op aan te sluiten. Zorg dus dat je weet wie de bezoeker is en zorg dat je een oplossing biedt op de vragen die hij/zij heeft. Vertel alles wat nodig is maar blijf bij het hoofd-onderwerp. Zorg ervoor dat de user experience goed is en dat je teksten ook optimaal door Google begrepen worden.

Ik hoop dat ik je met deze lijst van tips alvast goed op weg heb kunnen helpen voor je eigen ultieme SEO-tekst. Hulp nodig in met het schrijven van teksten of het opzetten van een slimme content-strategie, ik help je graag.!

NB: Met goede teksten heb je de basis van je vindbaarheid op orde maar alleen teksten is niet genoeg. Zie hier ook de 3 pijlers van SEO, waar teksten slechts een onderdeel van zijn.  Na het schrijven en publiceren van de tekst ben je nog niet klaar: Zorg ook voor contentpromotie! Dat kan bv. middels linkbuilding, social media, persberichten, mailings etc.

2 Responses

  1. Goed dat je het belang van Open Graph en Twitter Cards benadrukt Elmar (en verwijst naar ons artikel!), dat wordt zo vaak vergeten maar kan echt het verschil maken als je je content promoot op social media.

  2. […] Maar veel belangrijker nog is de toegevoegde seo waarde die deze beschrijving kan hebben. Zorg er dus voor dat je alle onderdelen van jouw kanaal goed in belicht, en maak gebruik van de juiste zoekwoorden om de goede seo tekst te schrijven. […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *