+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

Linkbuilding, wat is de beste linkbuildstrategie?

Jouw website beter vindbaar

Linkbuilding, wat is de beste linkbuildstrategie?

Ik krijg nog wel eens de vraag wat nou eigenlijk de beste linkbuild-strategie is. Elke keer opnieuw verwachten mensen dan een eenduidig antwoord maar wat mij betreft kan dat niet. Onderstaand vertel ik waarom, en geef ik je de basis waarmee je zelf je eigen linkbuildstrategie kunt maken.

Een goede linkbuildstrategie is maatwerk

Een goede linkbuildstrategie is er een die aansluit op de wensen en mogelijkheden die je hebt. Om een goed op maat gemaakte linkbuildstrategie te realiseren moet je in ieder geval op de volgende vragen het antwoord weten:

  • Is er al goede content op de website?
  • Is er capaciteit om op korte termijn content te realiseren indien nodig?
  • Hoe zit het huidige backlinkprofiel in elkaar?
  • Wat is de doelstelling? (meer verkeer, hogere posities, langdurigheid etc.)
  • Wat is het budget? (in tijd en/of geld)
  • Hoeveel risico zijn we bereid te lopen? (natuurlijkheid links en linkgroeisnelheid etc.)
  • Wat is de doelgroep van de site en waar bevindt deze zich?

Op basis van deze gegevens kun je vaak al de goede richting op denken maar feitelijk zet je hiermee enkel het kader. Nu je het speelveld in kaart gebracht hebt, kun je vervolgens kijken welke backlinksoorten daar nu het beste bij passen:

Verschillende soorten backlinks

Er zijn verschillende soorten links en verschillende manieren om deze verkrijgen. De een is effectiever dan de ander en de een is ook risicovoller dan de ander. In onderstaand overzicht heb ik een aantal van de bekendere strategieën in kaart gebracht. Per stuk zal ik kort ingaan op hoe deze strategie werkt en wat daar de voor- en nadelen van zijn.

1 Goedkope bulk links

Wil je supergoedkoop links inkopen, dan zit je hier goed voor losse links. De kwaliteit is echter altijd laag en ook de relevantie is meestal ver te zoeken. Niet voor niets is dit blok rood gemaakt. Ben je afhankelijk van je website, blijf hier dan bij weg! Het risico van deze strategie is zeer groot. Als de links al positief nut hebben, dan is dat slechts van korte duur. Daarna zullen ze enkel tegen je werken.

2 Private Blog Networks

Sterk vergelijkbaar met de bulk links bestaan ook de Private Blog Networks (PBN’s). Hier is echter het verschil dat er een compleet netwerk actief is. Deze pagina’s zijn allemaal aan elkaar gekoppeld en allemaal hebben ze als doel om jouw specifieke link zo krachtig mogelijk te maken. PBN’s zijn vergelijkbaar met Linkwielen, Linkpiramides etc. Het maakt niet uit hoe je het noemt, het zijn overduidelijke netwerken die als doel hebben de zoekresultaten te beïnvloedden. Zolang het werkt hebben PBN’s enig nut, maar dit is manipulatie en wordt om die reden zwaar gestraft door Google. Wil je dat je site langer dan slechts een paar weken vindbaar is, blijf dan weg van de goedkope bulk links en PBN’s.

3 Startpagina links

Startpagina.nl is een vreemde eend in de bijt. Links van relevantie startpagina.nl-dochterpagina’s kunnen de vindbaarheid een goede duw geven. Naast startpagina bestaan er nog talloze andere ‘startpagina-clones’. Sommige van deze overzichtpagina’s hebben enig nut, maar het merendeel heeft werkelijk 0 toegevoegde waarde.

*Startpagina-links hebben enkel nut als ze daadwerkelijk relevant zijn. Een schoenen-webshop heeft geen voordeel van een link van ruitenwisser.startpagina.nl bijvoorbeeld. Ga je startpagina-links kopen van niet gerelateerde startpagina’s. Dan gaat het risico omhoog en het positief effect omlaag. Let op: In elk natuurlijk backlinkprofiel zitten ook veel goedkope links van minder gerelateerde startpagina-clones. Zolang de verhouding gezond blijft, hoef je je hier niet direct druk om te maken.

4 Supplier links

Relevantie en autoriteit zijn de sleutel voor goede backlinks en met supplier links (ofwel links van leveranciers en samenwerkende partners) komen we al steeds meer in dat gebied. Ben je SalesForce-partner, dan is een link vanaf hun supplier-pagina zeer positief. Verkoop je stoelen van een bepaald merk, dan wil je dat dat merk naar jou verwijst als reseller etc. Hoe meer van dit soort links, hoe autoritairder je wordt en hoe duidelijker je in een specifieke niche actief bent. Beiden dragen bij aan je vindbaarheid. Maak het onderdeel van je routine om van al je partners backlinks te vragen!

5 Blogger links

Het maakt haast niet uit wat het onderwerp is, er is altijd wel een blog over te vinden. Bloggers zijn vaak dé ambassadeurs in hun specifieke niche en omdat zij precies jouw doelgroep aanspreken en duidelijk een autoriteit zijn, moet je hier zijn voor links die verkeer doorsturen én vertrouwen uitstralen.

**Let bij bloggers wel op 2 dingen: Voor verbetering van de vindbaarheid is het nodig dat deze blog met follow-links werkt en daarnaast moet het onderwerp van de blog wel echt passen bij jouw website. Is het een schoenenblog, dan zou je daar als fashion- of schoenenretailer baat bij hebben. Als auto-onderdelenshop voegt deze link echter niets toe aan je vindbaarheid.

6 Brand mentions -> link

Wanneer er ergens op het internet een publicatie gedaan wordt waar jij in genoemd wordt, dan is dat de perfecte kans om een backlink te krijgen. Benader het platform waar je genoemd wordt en vraag of de benoeming omgezet kan worden in een linkje. Zeker de helft van keren is de auteur/beheerder bereid om je dat linkje te geven.

***Het omzetten van mentions kan heel effectief zijn, maar in zijn eentje is dit geen goede strategie. Dit omdat je hiermee volledig afhankelijk bent van anderen. Word er niet over je geschreven, dan heb je niets te doen. Tip: stel een alert in op je eigen website- of bedrijfsnaam zodat je een mailtje krijgt wanneer jouw naam ergens op het internet gepubliceerd wordt!

7 Linkbait

Heb je iets ludieks, of heb je iets waarmee je snel en goed op het nieuws of een actuele trend kunt aansluiten? Dan is dat je kans om met jouw publicatie het landelijke nieuws en de grote online magazines te halen en dat is precies wat je wilt! Nieuwssites staan altijd te springen om nieuws en leuke nieuwtjes. Tijdens de komkommertijd is er minder nieuws en daarmee is de kans groter dat jouw publicatie viral gaat.

Let op: Ook de linkbait heeft enig risico: Een goede linkbait levert nooit verkeerde links op maar het risico zit hem er in dat lang niet alle pogingen tot linkbait, ook daadwerkelijk viral gaan. Ervaring leert dat je met een succesrate van zo’n 10 tot 15% al behoorlijk tevreden mag zijn. Het kan dus veel energie kosten voordat je succes hebt!

Linkbuildstrategieën kosten tijd en/of geld

Door te kiezen wat voor backlinks je voorkeur hebben, en dat af te stemmen met het gestelde kader, ben je al een heel eind in het opstellen van een goede strategie. Per linktype zijn er andere manieren om daar daadwerkelijk een link voor te krijgen maar besef dat elke strategie kost. Een strategie kost tijd of geld:

Linkbuild strategieën die vooral tijd kosten:

  • Links van partners en leveranciers
  • Mentions om laten zetten naar links
  • Interviews met belangrijke mensen binnen jouw branche
  • Testimonials en reviews
  • Linkbait
  • Praktische informatie publiceren en delen (tutorials, video’s, whitepapers etc.)

Linkbuild strategieën die vooral geld kosten:

  • Links (laten) toevoegen in bestaande content
  • Link directory publicaties inkopen
  • Blogs – Sponsoring in de vorm van geld of producten
  • Winacties

Het draait om relevante backlinks!

In principe heb je hier genoeg aan om je eigen linkbuildstrategie op te zetten en tot uitvoer te brengen. Je hebt het hierboven al een paar keer terug zien komen maar ik wil er toch nog een keer benadrukken: Let bij elke link op de relevantie! Als je niet in maximaal 2 zinnen kunt uitleggen waarom het logisch is dat een bepaalde website naar jou linkt, dan heeft de link voor jouw geen toegevoegde waarde. Hoe krachtiger het platform én hoe relevanter, hoe beter.

TL:DR – Conclusie

Elk bedrijf is anders en opereert in een andere branche. Ook zijn de doelstellingen en mogelijkheden per bedrijf verschillend en dat maakt dat er geen standaard -altijd perfecte- linkbuildstrategie bestaat. Er zijn vele manieren om links te verkrijgen en ook daarbij moet je je beseffen dat elke linkbuildstrategie zijn prijs heeft. Deze prijs kan uitgedrukt worden in geld, risico, tijd of een combinatie daarvan. Kies in ieder geval voor een strategie die past bij jouw doelgroep en mogelijkheden. Werk voor het gemak met de volgende algemene stelregel:

Hoe makkelijker of goedkoper het is om een de link te krijgen, hoe minder deze toevoegt voor je vindbaarheid.

NB: Dit artikel gaat enkel in op linkbuilding en linkbuild-strategieën. Linkbuilding is essentieel voor goede organische posities maar linkbuilding heeft pas effect als het technische fundament van de website – op zijn minst – ‘ok’ is. Hoe beter de website technisch functioneert, hoe meer effect je van elke link zult hebben. Is jouw website al klaar voor linkbuilding? Ik bekijk het graag voor je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *