+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

See Think Do Care vs Keyword intents

Jouw website beter vindbaar

See Think Do Care vs Keyword intents

Keywords kiezen die bij jou model passen

Als organisatie wil je je marketing zo goed mogelijk stroomlijnen. Alle teams en specialisten zouden – alleen al om die reden – moeten werken op basis van dezelfde visie, en misschien ook wel hetzelfde model.

In online marketing wordt het See Think Do Care model veel gebruikt, maar vanuit SEO is content optimaliseren obv keyword intent over de jaren steeds populairder geworden. Kun je deze 2 modellen van Google samenvoegen voor ‘the best of both worlds’ ? Ik doe een poging.

See Think Do Care in het kort

Het ‘See Think Do Care’ (STDC) model (ontwikkeld door Avinash Kaushik) wordt veel gebruikt binnen (sales) organisaties. De buyer kan hiermee altijd wel ergens in de funnel geplaatst worden. In de basis gaat het erom dat er als eerst bekendheid gecreëerd moet worden (See-fase). Wanneer het product dan bekend is, dan moet er behoefte in het product gecreëerd worden zodat het voor aankoop overwogen kan worden (Think-fase). Vervolgens moet de geïnteresseerde de aankoop doen (Do) en als laatst moet de klant behouden worden voor eventuele vervolg uitgaven. (Care)

Op basis van dit model kun je je marketing-uitlatingen zo goed mogelijk laten matchen. Tv reclames hebben een groot bereik en zijn daarom veelal gericht op de See-fase. Online liggen er ook tal van mogelijkheden om dieper in de funnel te targetten. O.a. in de remarketing (ads) en email-marketing wordt hier heel veel gebruik van gemaakt.

Keyword intents als SEO optimalisatie model

Naast hygiëne-factoren (meta-data, snelheid, indexeerbaarheid etc) draait SEO steeds meer om gebruikerservaring en content die daadwerkelijk waarde toevoegt voor de gebruiker. Hoe beter de match, hoe beter de waardering vanuit Google. Vanuit deze gedachte maakt Google onderscheid in de volgende zoekwoord-intenties:

  • Informatief – Informatie vergaren
  • Commercieel – Onderzoek doen vóór aankoop
  • Transactioneel – Mensen willen daadwerkelijk aankopen
  • Navigerend – mensen willen naar een specifieke plek/pagina (online)

De gedachte is dat als een stuk content aansluit op intentie van de zoeker, dan wordt deze beter gewaardeerd en dus hoger gepositioneerd. Keyword-tools als Semrush ondersteunen dit principe door keywords zelfs alvast in te delen in de verschillende intenties. 

Focus je dan volledig op 1 intent, dan helpt dat in het maken van de juiste content. Je weet namelijk precies het antwoord op belangrijke vragen als:

  • Wie is de doelgroep?
  • Wat is het (content/conversie) doel van deze pagina
  • Welke contentblokken moet ik gebruiken?
  • Wat is de juiste tone of voice?
  • Hoe diepgaand moet de content zijn?

Overlap tussen See Do Think Care en Intent model

Beide modellen zijn interessant maar nog interessanter wordt het als ze elkaar kunnen versterken. Om daar een antwoord op te geven moet je je zelf vragen stellen als: 

Welke keyword intent past bij de think-fase? En met wat voor soort zoekopdrachten dan? 

 Mezelf deze vraag per intent en per fase stellend, kwam ik tot het volgende overzicht:

Modellen passen gedeeltelijk en kansen worden zichtbaar! 

Al met al is er behoorlijk wat overlap. Bij elke fase zijn verschillende intenties te koppelen waardoor het veelgebruikte See Think Do Care gebruikt kan blijven worden vanuit marketing. 

Alle nog niet ingevulde vakken lijken nu nog geen overlap te hebben en vanuit SEO zie ik dat als een kans: Denk niet teveel in hokjes maar laat dit overzicht je vooral bewijzen dat er nog vele kansen liggen om op alle intents én in alle fases te matchen. Misschien niet altijd het meeste volume, maar met SEO echt aansluiten op de doelgroep.

Geen enkel model past op iedere klant en de wereld is natuurlijk een stuk complexer dan hoe het hier uitgewerkt is: Een keyword heeft nooit maar 1 intent en ook bevindt een klant zich nooit in maar 1 specifieke fase. Het kan ook dat niet alle fases door de klant aangedaan worden etc.. Sluit je met de pagina dan toch enkel aan op de meest gebruikte intent voor maximale waardering voor mensen mét die intent? Of ga je toch voor de intent-mix waarbij je op elke intent kunt matchen, maar ook altijd een behoorlijke intent-mismatch maakt?

Zin om hier verder over na te denken of wil jij eens kijken hoe deze modellen elkaar juist kunnen versterken in jouw organisatie? Ik denk graag mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *