+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

Google Page Experience: Algoritme update met ‘Core Web Vitals’

Jouw website beter vindbaar

Google Page Experience: Algoritme update met ‘Core Web Vitals’

Core Web Vitals

Google is altijd aan het werk om het internet nog beter te maken. De algoritmen om te bepalen welke site het best pas bij de zoekopdracht worden daarvoor voortdurend aangepast en bijgeschaafd. Dagelijks worden vele kleine wijzigingen in het algoritme doorgevoerd maar enkele keren per jaar wordt een grote aanpassing in het algoritme doorgevoerd. Dat zijn zogenaamde Core-updates. Met het benoemen van het nieuwe ‘Page Experience’ algoritme wordt voor het eerst – ruim voordat het plaats gaat vinden – een core-update aangekondigd.

Wat is de Page Experience update?

Page experience is uiteindelijk niets meer dan een verzamelnaam voor een aantal verschillende elementen die door Google meegenomen worden om een pagina te beoordelen. In de ‘page-experience-waardering’ zullen de reeds bekende ranking-elementen meegenomen worden, aangevuld met enkele nieuwe elementen; De ‘Core web vitals’

Overzicht van de elementen die van invloed zijn op het nieuwe 'Page Experience' signaal inclusief de Core Web Vitals
Core Web Vitals als onderdeel van het Page Experience signaal

Wat zijn de ‘Core web vitals’?

Begin mei 2020 kondigde Google de Core web vitals al aan als een set van kritische elementen die noodzakelijk zijn voor een goede gebruikerservaring. De Core Web Vitals bestaan voor Google uit 3 elementen:

Core Web Vitals van Google inclusief hun kritische grenswaarden
  1. LCPLargest Contentful Paint. Kort gezegd betreft dit de laadsnelheid van de pagina. Specifiek gaat het hier om de tijd om die het kost om het grootste element van de ‘main-content’ te laden. Als deze content binnen 2,5 seconden geladen is, dan wordt dit als goed beoordeeld.
  2. FIDFirst Input Delay. Niet alleen moet een pagina snel ingeladen zijn, maar ook moet de pagina snel reageren op acties (zoals het klikken op een knop) die op de pagina uitgevoerd worden. Hoe langer het duurt voordat je als gebruiker resultaat ziet van je actie, hoe slechter. Google benoemt een vertraging van maximaal 100 ms als goed.
  3. CLSCumulative Layout Shift. Met dit element wordt gemeten hoeveel van de pagina nog verspringt tijdens het laden. Content die verspringt terwijl deze al gelezen of gebruikt wordt, wordt immers als heel storend ervaren en kan zelfs vervelende situaties opleveren. Google geeft daar o.a. dit voorbeeld bij:

Wat kun je verwachten van de Page Experience Update?

Met de nieuwe update worden grof gezegd de volgende elementen bij elkaar genomen:

  • Veiligheid
  • Mobielvriendelijkheid
  • Gebruikersvriendelijkheid
  • Snelheid

Ten behoeve van goede waardering is het dus belangrijk dat de pagina op al deze punten goed scoort. Laat je het bv op het snelheid-vlak liggen, dan kan dat na de update, gevolgen hebben voor je posities.

Laat je echter niet gek maken. Eigenlijk worden deze elementen nu ook al meegewogen in de waardering. Gebruikerservaring staat nog meer centraal. Het enige verschil is dat de elementen samengevoegd zijn, en dat de weging zal per element wat kan veranderen. Besef ook dat al deze elementen goed meetbaar zijn dus je kunt ruim voor de update al aan de slag om de benodigde verbeteringen door te voeren.

Hoe kun je je voorbereiden op de Page Experience Update?

Hoewel het nog even duurt voordat de Page Experience Update uitgerold wordt, (ik verwacht halverwege 2021 maar hierover later meer) kun je natuurlijk altijd al starten met de voorbereidingen. Ook zonder Google zullen je bezoekers blij zijn met een verbeterde gebruikerservaring en als het onverhoopt toch veel werk blijkt te zijn, dan ben je tenminste op tijd begonnen met het doorvoeren van de verbeteringen. Gebruik je standaard tools om de Page Experience-elementen na te lopen. Voor de nieuwe Core Web Vitals kun je nu ook al controleren of je aan de randvoorwaarden van Google voldoet:

Core Web Vitals (LCP, FID & CLS) meten en verbeteren

In testomgevingen kunnen ‘lab-tools’ als Chrome devtools of bv Google lighthouse gebruikt worden. (behalve voor FID, om die in een testomgeving te benaderen kun je het beste werken met het optimaliseren op Total Blocking Time). Ten behoeve van de echte gebruikerservaring – waar Google naar kijkt – is het echter aan te raden om te kijken naar ‘real-user-data’. Maak hiervoor gebruik van de nieuwe Web Vitals extension (tip!), het Chrome User Experience Report, Pagespeed insights of Search Console, waar het onderdeel pagina-snelheid inmiddels is uitgebreid en hernoemd tot ‘site-vitaliteit’

Overzicht van tools om de Core Web Vitals te meten.
Overzicht van tools om Core Web Vitals te meten

Heb je gevonden waar de zwakke punten zitten in jouw Core Web Vitals? Kijk dan snel hier want Google geeft al een flinke lijst van aanbevelingen om te optimaliseren.

Content optimalisatie

Gebruikerservaring en snelheid zijn belangrijk maar vergeet ook de basis van interne SEO niet: Zonder goede content, heeft de zoekmachine geen enkele reden om jouw website hoog te positioneren. Ga daarom niet alleen aan de slag met gebruikerservaring, maar werk ook aan het toevoegen en optimaliseren van je content. Voeg kwalitatieve informatie toe op je website, voorkom content kannibalisatie en zorg dat die content optimaal geïndexeerd – en zo prettig mogelijk geconsumeerd – kan worden.

Google zegt letterlijk:

A good page experience doesn’t override having great, relevant content. However, in cases where there are multiple pages that have similar content, page experience becomes much more important for visibility in Search.

Dit betekend niets minder dan dat Inhoudelijke kwaliteit belangrijker is dan gebruiksvriendelijkheid. Echter: wanneer meerdere sites ongeveer vergelijkbare inhoud hebben, zal de pagina met de beste gebruikerservaring (Page Experience) het hoogst gepositioneerd worden.

Extra: AMP wordt minder belangrijk

Met de Page Experience Update zullen nog meer veranderingen plaatsvinden. Zo zal ook AMP geen vereiste meer zijn voor opname in de topstories op mobiel. Ook hier zal Page Experience naar verwachting een grotere rol gaan spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *