+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

Keyword kannibalisatie, pak dit aan voor hogere rankings

Jouw website beter vindbaar

Keyword kannibalisatie, pak dit aan voor hogere rankings

keyword kannibalisatie

Content is de basis voor goede vindbaarheid maar als je niet op let, dan kun je daar flink in doorslaan. Niet alleen kost het creëren van goede content je dan onnodig veel tijd, het kan je zelfs schaden in je vindbaarheid. Keyword kannibalisatie is daar de schuldige van.

Keyword kannibalisatie, Wat is het en waarom is het belangrijk?

Keyword kannibalisatie ontstaat wanneer meerdere pagina’s binnen hetzelfde domein ranken op hetzelfde keyword. De zoekmachine weet niet welke pagina de beste is, de pagina’s gaan met elkaar concurreren en krijgen stuk voor stuk een lagere ranking. Heb jij meer dan 20 pagina’s content op je website, dan is de kans al best groot dat ook jij hier last van hebt en dat je je eigen posities hiermee ondermijnt.

2 pagina’s die met elkaar concurreren op hetzelfde keyword

Google diversity update brengt duidelijkheid

Al jaren is keyword kannibalisatie een ding binnen SEO en de meningen zijn dan ook verdeeld. Enerzijds is keyword kannibalisatie een kans om met meerdere pagina’s in de top te positioneren, maar anderzijds is geen van deze pagina’s zo succesvol als deze had kunnen zijn als het de enige was. Google maakte 6 juni dit jaar een einde aan die discussie met haar ‘Diversity Update’: Vanaf dat moment zal elk domein maar 1 keer, en bij hoge uitzondering 2 keer in de zoekresultaten naar voren komen. Binnen 1 domein tegelijk met meerdere pagina’s hoog positioneren in de zoekresultaten, dat gaat dus niet meer.

Keyword kannibalisatie opsporen

Nu duidelijk is dat keyword kannibalisatie een negatief effect heeft, is het zaak om deze zo snel mogelijk op te sporen en te verhelpen. Natuurlijk zijn er dure SEO-tools om keyword kannibalisatie te vinden maar net zo makkelijk doe je dit zelf helemaal gratis. Ik leg je in korte stappen uit hoe dat moet:

Stap 1: Maak in Google sheets een nieuw document aan en installeer de add-on: Search analytics for sheets.

Stap 2: Activeer de add-on en maak een rapport aan. Zorg dat je bij group by ‘Query’ en ‘Page’ geselecteerd hebt.

Search analytics for sheets in Google sheets

Stap 3: Selecteer alle data die er uit komt en maak daar een draaitabel van.

  • Selecteer bij rijen: Query en Page
  • Selecteer bij waarden: Page en impressions
Links de draaitabel die het resultaat is van de settings aan de rechterkant.

Stap 4: Merk in bovenstaande afbeelding de 5e regel op: Op dit zoekwoord zitten veel impressies maar daarvoor worden 3 verschillende pagina’s gebruikt. Als je nu op het + -teken klikt in die regel, krijg je de onderlinge concurrentie van je pagina’s te zien:

Verschillende pagina’s die matchen op hetzelfde zoekwoord inc. de impressies per pagina.

Keyword kannibalisatie verhelpen

Heb jij veel last van dit soort kannibalisatie en gaat dat ook om zoektermen waar veel impressies op zitten? Dan kun je direct beginnen met het optimaliseren van je website! Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden en afhankelijk van jouw situatie kan de beste strategie verschillen. Onderstaand alvast een aantal opties om deze kannibalisatie tegen te gaan:

  • Voeg canonicals toe bij de concurrerende pagina’s en laat die verwijzen naar de concurrent die het meeste impressies heeft.
  • Voeg de pagina’s samen (ook qua content!) en redirect de uitgefaseerde pagina’s zodat de overgebleven pagina alle interne waarde krijgt.
  • Probeer met interne links de best scorende pagina’s extra linkwaarde te geven

Hoe kan ik keyword kannibalisatie voorkomen?

Heb jij nog geen last van keyword kannibalisatie, dan moet je dat zo zien te houden. Blijf content schrijven maar verander daarin iets van strategie. 2 manieren om keyword kannibalisatie te voorkomen:

Werk met keyword mapping

Begin niet meer lukraak aan een nieuw artikel, maar laat je websitestructuur je helpen: Met name de navigatie-structuur kan je namelijk enorm helpen. Op basis van de structuur kun je duidelijk uitschrijven wat het hoofdonderwerp van elke pagina moet zijn. Zie ook onderstaand voorbeeld:

Pagina (+ pad) Onderwerp
Stadspark Stadspark algemeen
Stadspark – Bomen De bomen in het park
Stadspark – Bomen – Eikenboom Informatie over de eikenbomen (in het park)

Vraag jezelf daarom af waar je de tekst zou willen publiceren en via welke stappen je daarnaartoe zou klikken. Staat er op exact die plek al een artikel en is het onderwerp gelijk? Denk dan nog even na of je een nieuw artikel wilt maken. Wellicht is het dat geval slimmer om die pagina verder te verbeteren.

Keywords combineren en maak echt krachtige content

Tussen de regels door lees je het eigenlijk al: Probeer het denken in keywords wat te minderen. Voeg gerelateerde keywords samen en start met denken in onderwerpen. Maak vervolgens echt goede content per onderwerp. Je website wordt er kwalitatief sterker van en je zult zien dat er vanzelf ook minder overlap ontstaat.

Heb jij last van keyword kannibalisatie?

Ik ben benieuwd, heb jij de stappen hierboven doorgelopen en heb jij ook last van keyword kannibalisatie? Ik lees het graag in de comments. Hoe eerder je het aanpakt, hoe beter en het leuke is: Dit stukje SEO kan op zeer korte termijn al mooie resultaten opleveren. Meer weten of hulp nodig? Ik kijk graag met je mee.

Resultaat: 1 pagina met stabiele hoge posities.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *