SEM / SEA / SEO, wat is het verschil?
Binnen de online marketing worden veel verschillende termen gebruikt. SEO, SEA en SEM zijn veel gebruikte termen en eigenlijk zijn dat stuk voor stuk afkortingen uit het Engels. Maar waar staan deze termen voor en wat is nu eigenlijk het verschil? In dit artikel leg ik het uit.
SEM
SEM is de afkorting van het Engelse Search Engine Marketing, in het Nederlands zoekmachinemarketing. Zoekmachinemarketing is een belangrijk onderdeel van alle online marketing-activiteiten; en richt zich specifiek op de marketing gerelateerd aan zoekmachines. Google, Yahoo, Bing, Baidu etc. In Nederland is er maar één zoekmachine die veel wordt gebruikt: Google. De overige zoekmachines hebben in Nederland zo’n klein gebruikersaandeel dat we ons in Nederland enkel op Google hoeven te richten. In Nederland zouden we zelfs bijna over ‘Google-marketing’ kunnen spreken.
Aandeel gebruik Google tov andere zoekmachines in NL mei 2019: | |
Desktop | 92,49% |
Tablet | 97,24% |
Mobile | 98,57% |
Bron: statcounter |
Bij elke zoekopdracht levert Google een resultatenpagina. Afhankelijk van de gebruikte zoekterm krijg je een resultatenpagina die opgebouwd is uit verschillende elementen maar altijd is er 1 duidelijk onderscheid te maken:
- Organische zoekresultaten (gratis)
- Geadverteerde zoekresultaten (betaald)
Beiden zijn compleet verschillende disciplines. SEM of Zoekmachinemarketing gaat dus simpelweg om alles wat op de zoekmachine-pagina naar voren komt. Binnen de zoekmachinemarketing wordt de scheiding in resultaatsoorten gebruikt om verschillende (sub)disciplines te onderscheiden: SEO en SEA
SEA
Bij de afkorting SEA is de A het belangrijkst; Het staat namelijk voor het Engelse: Search Engine Advertising. In het Nederlands kun je zeggen: Zoekmachine Adverteren. De naam zegt eigenlijk al genoeg; dit gaat puur over de resultaten in Google waar voor betaald is; de advertenties.
Simpel gezegd werkt SEA op basis van een veiling-model. De adverteerder die het meeste betaald, die komt bij de zoekopdracht bovenaan te staan en daarmee heeft SEA vóór- en nadelen: Voordeel is dat je – als je wilt – direct en gegarandeerd zichtbaar bent op de zoekresultatenpagina. Het nadeel is echter dat dit wel elke keer geld kost. Draai je de geldkraan dicht, dan zul je direct ook niet meer gevonden worden.
SEO
SEO is ook een term uit het Engels en is de afkorting van: Search Engine Optimization, in het Nederlands Zoekmachineoptimalisatie. Het draait hier puur om de organische zoekresultaten waar je je niet kunt inkopen. Zijn de organische resultaten goed, dan zullen deze voor een langere periode zo blijven, zonder dat daar nog noemenswaardige energie in hoeft te worden gestopt.
Een SEO-specialist zorgt er voor dat er zo veel mogelijk relevante bezoekers, via de organische zoekresultaten naar de website gaan.
SEO gaat niet op basis van een veiling en geld is dan ook niet de oplossing voor hoge posities. Een SEO specialist werkt op basis van 3 SEO pijlers: Backlinks (of Autoriteit), Content en Techniek. Deze pijlers zijn de basis waarmee een SEO specialist de zoekresultaten kan beïnvloeden.
Wil jij meer weten over SEO of zoek je hulp om de SEO voor jouw website te verbeteren? Neem contact op en ik help je graag!