+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

De 18 beste (gratis) SEO tools in 2019

Jouw website beter vindbaar

De 18 beste (gratis) SEO tools in 2019

SEO tools

Lijstjes, van trends tot voorspellingen; Zeker aan het eind van het jaar kom je ze vaak tegen. Toekomstvoorspellers, daar heb ik zelf niet zo veel mee. Lijstjes met handige tools daarentegen, daar houd ik van. Er zit altijd wel een tool tussen die je nog niet kende.

Binnen de SEO zijn vele tools beschikbaar. De ene tool is nog mooier dan de ander en allemaal hebben ze hun eigen voor- en nadelen. Ook qua kosten zijn de verschillen groot. Wil je de beste tools gebruiken, dan moet je betalen. Zou je ze echter maar zelden gebruiken, dan is het vaak het geld niet waard. Voor veel tools zijn goede gratis alternatieven waarmee je dezelfde resultaten kunt behalen.

In onderstaande lijst tref je mijn favoriete SEO-tools, waarbij gratis opties zeker niet geschuwd worden:

Screaming frog

Screaming frog is een crawler-tool die je op je desktop installeert. De tool crawlt je website of een ingegeven lijst van url’s en geeft je alle informatie die je maar kan wensen. Naast de standaard data als titles, descriptions en headings tref je ook alles mbt href-langs, canonicals, schema, AMP etc. De tool is voor maximaal 500 url’s per crawl gratis. Wil je grotere sites scannen, of wat diepgaandere kansen benutten (crawl speed regelen, custom abstractions, integratie met Search Console of bv user agents aanpassen), dan moet je de betaalde versie gebruiken. Download Screaming Frog hier.

Google Search Console

Search Console (vroeger: Webmastertools) is een must voor elke website beheerder en SEO specialist. Search Console wordt steeds uitgebreider in haar mogelijkheden en is dé spreekbuis van Google naar jou als websitebeheerder. Je leest het hier als er problemen zijn, maar ook kun je uitgebreide informatie vinden over hoe goed je website geindexeerd is, wat voor technische issues zich voordoen en op welke zoekwoorden je website gevonden wordt. Eerder schreef ik ook al over dat Search console steeds beter wordt. Search console is gratis dus heb je nog geen account hebt, meld je hier dan snel aan!

Search analytics for sheets

Google Search Console geeft je hele mooie data maar voor de betere analyses wil je die data eigenlijk netjes in een excel-bestand hebben staan. Search Analytics for sheets doet exact dat, en nog gratis ook! Niet in Excel maar wel in Google Sheets. Gebruik Search Analytics for Sheets om periodiek de recente data uit Search Console te halen en op basis daarvan kun je naar wens audit-system bouwen, specifieke analyses draaien en alles wat voor jou belangrijk is. Bekijk bijvoorbeeld deze truc om Keyword kannibalisatie op te sporen en te verhelpen. Volledig op basis van deze geweldige add-on. Nb: Ik gebruik hem minder vaak, maar vergelijkbaar met Search Analytics for Sheets, bestaat ook Google Analytics for Sheets. Net zo mooi, maar dan gericht op Google Analytics ipv Search Console data.

Google analytics

Google analytics is hét platform als het gaat om het meten van het succes van je website. Met behulp van deze gratis tool weet je hoeveel bezoekers je hebt gehad, op welke pagina’s ze waren, hoeveel pagina’s ze bezocht hadden etc etc. Niet alleen kun je resultaat meten met Google analytics, maar ook is het een van de belangrijkste bronnen als het gaat om optimalisatie. Op basis van data weten waar je kunt verbeteren. Maak je nog geen gebruik van Google analytics. Start hier dan vandaag nog mee want zonder data kun je niet sturen!

Google Data Studio

Datastudio is geen SEO-tool waarmee je de website verbeterd maar wel is het een fantastische tool om de klant duidelijk inzicht te geven in de belangrijkste KPI’s. Voor Data Studio (ook gratis en ook van Google) was dashboarding ingewikkeld maar Data studio heeft daar verandering in gebracht. Je kunt bijna elke datastroom (o.a. Analytics en Search Console) importeren, samenvoegen en realtime dashboarden. Het maakt niet uit of je rankings, goed positionerende trefwoorden, of e-commerce-prestaties overzichtelijk in beeld wilt hebben, met Data studio stel je het juiste dashboard makkelijk samen.

Google lighthouse – in Chrome

Ten behoeve van goede vindbaarheid is snelheid belangrijk. Google heeft in haar eigen browser, Chrome, daarom een uitgebreide snelheid-tool ingebouwd. Inspecteer de pagina, ga naar het tabblad audits en start de lighthouse speedtest. Je krijgt hiermee een score daarnaast krijg je ook concrete punten om de snelheid verder te verbeteren en dat is handig. De tool is immers van Google en daarmee heb je direct een beeld van de snelheids-elementen die Google belangrijk vind voor hogere rankings.

Ahrefs / Moz / Semrush

Bijhouden van rankings, keyword-onderzoeken, backlink-analyses. Allemaal belangrijke zaken voor een SEO specialist. Alle 3 de tools zijn kostbaar maar minimaal 1 heb je er wel nodig om het nodige onderzoek te kunnen doen. Alle 3 de pakketten bieden iets andere mogelijkheden en ook de focus ligt duidelijk iets verschillend. Bij Semrush staat tracking en keyword-research bovenaan. Bij Ahrefs en Moz zijn backlinks de basis. Mijn voorkeur ligt bij Ahrefs omdat deze een bredere set aan mogelijkheden heeft en meer backlinks in haar database lijkt te hebben. Ben je vooral content-georienteerd, dan zou ik eerder voor Semrush gaan. (mede door deze gave Google docs add-on van ze, welke je helpt bij het schrijven van echt sterke content; zie daarvoor ook mijn content-schrijf-tips)

Mozbar

Moz heeft een hele mooie add-on voor Chrome, de Mozbar. Deze is gratis en kan je snel wat extra informatie geven over de pagina’s in je zoekresultaten. In 1 oogopslag zie je de Domain Authority, de spam-score en nog een aantal factoren die voor linkbuilding heel handig kunnen zijn. Om gebruik te maken van deze addon moet je een gratis account aanmaken op Moz.

Ubersuggest

Een van de meest veelbesproken mensen in SEO-land is Neil Patel. Niet iedereen is fan van hem maar zijn toolset is volledig gratis en wordt met de dag completer. In de toolset tref je alle aspecten behorend bij de 3 hoofdpijlers van SEO aan. Backlinks, On-site techniek en alles dat te maken heeft met content en keywords. Ubersuggest is zeer de moeite waard om eens een kijkje te nemen. Log je in met je Google-account, dan kun je zelfs dashboards maken etc. De prijs is dan dat je automatisch ook in de marketing-machine van Neil terecht komt.

Answer the public

Vertel deze gratis tool wat jouw onderwerp is en wat je terug krijg is een overzicht van alle vragen die jouw doelgroep stelt over dit onderwerp. De enorme lijsten met vragen kunnen netjes gegroepeerd worden en geven je stapels ideeën voor het schrijven van nieuwe content, waar je doelgroep daadwerkelijk interesse in heeft. Met Answer the public heb je op een visueel aantrekkelijke wijze veel data tot je beschikking over je bezoekers en je doelgroep. Zet deze informatie in om de juiste content te schrijven. Doe je dit echt goed, dan zou je er zelfs een featured snippet aan over kunnen houden J

Alsoasked.com

Deze tool lijkt op Answer the public maar toch is deze net wat anders. Deze keer wordt er gebruik gemaakt van het ‘people also ask’ veld in de resultatenpagina van Google. Start met jouw onderwerp en vervolgens worden de people also ask-vragen meerdere keren na elkaar geregistreerd en opnieuw als zoekvraag in Google toegevoegd. Binnen zo’n 10 tot maximaal 15 seconden geeft Alsoasked je een netjes gestructureerde lijst van gerelateerde vragen die goed bij jouw onderwerp passen en je kunt deze vervolgens netjes downloaden als csv of png. Niet alleen cool om naar te kijken, maar ook perfect voor het vinden van nieuwe content-onderwerpen.

Google sheets / Microsoft Excel

Een SEO specialist is veel bezig met het doen van analyses en daar zijn 2 tools de meest gebruikte: Google Sheets of het oude en vertrouwde Excel van Microsoft. Google Sheets heeft mijn voorkeur. Het is gratis, het is van Google en het werkt volledig cloud-based en dat heeft voor- en nadelen: Met de juiste formules kun je van Google Sheets een complete web-scraper of nog complexer maken (kijk bijvoorbeeld eens op Ranktank of CIFS en laat je inspireren) en ook mijn favorieten: Search Analytics for Sheets en Google Data-studio zijn hier perfect aan te koppelen. Nadeel van de cloud-based oplossing is dat – met name bij grote datasets – de berekeningen lang kunnen duren. Op die momenten schakel ik graag over naar Excel.

Web developer add-on

Hoewel de tool niet specifiek voor SEO bedoeld is, kun je deze add-on zeer goed gebruiken. Wil je zien of je afbeeldingen een alt-tag hebben, of wil je makkelijk alle headings op de pagina bekijken? Dan is deze tool prima. Wil je wat complexere zaken, als het tijdelijk uitschakelen van JavaScript, het verwijderen van cookies of wil je de pagina bekijken zonder styling? Ook dat is met deze tool slechts 1 knop. De add-on bestaat zowel voor Chrome als voor Firefox.

Link redirect trace

Deze Chrome add-on is gratis en is een must voor elke SEO specialist. Is de pagina indexeerbaar, heeft hij een canonical en zijn er een of meer redirects aan te pas gekomen om op deze pagina te komen? Met een simpel icoontje naast je adresbalk zie je direct waar je aan toe bent. Is er sprake van een redirect, of een complete redirect-chain? Met deze tool zie je het direct, zelfs voordat je naar redirect- of canonical-issues aan het zoeken was.

GT metrix

Naast de Google lighthouse test, is GTmetrix mijn favoriete testsuite als het om snelheid gaat. Laat je pagina scannen en met zo’n 10 seconden (soms wat langer) heb je een waterfall met de volgordelijkheid, en een lading aan verbeterpunten. Per verbeterpunt krijg je een korte uitleg. Niet altijd even makkelijk maar een goede beheerder is enorm geholpen met de tips en tricks die GTmetrix geeft. GTmetrix is gratis dus neem eens een kijkje als je meer wilt weten over jouw snelheidskansen.

Contentking

Contentking is een content-monitoring-tool en is uniek in zijn soort. De tool houdt de content van alle pagina’s van je website in de gaten op veranderingen. Is de title veranderd, is de pagina op noindex gegaan, is er een 404 op de pagina aanwezig of zijn bv. de headings aangepast. Elke verandering krijg je direct in beeld, is de verandering een risico, dan krijg je er netjes een mailtje van zelfs. Met name bij content-platformen, maar ook voor e-commerce-partijen is contentking een uitkomst om issues te spotten voordat ze voor problemen zorgen in de zoekresultaten. Contentking is niet gratis maar gelukkig ook niet duur voor wat je krijgt. Hoe meer pagina’s gemonitord moeten worden, hoe hoger de maandelijkse factuur.

Siteliner

Siteliner is een mooie tool die je site crawlt op zoek naar duplicate content, gebroken links en andere content-risico’s. Heb je boilerplate content, of is dezelfde content meerdere keren op je website gebruikt? Siteliner vertelt het je in een netjes overzicht. Siteliner is tot 250 pagina’s per maand gratis, Wil je vaker en meer pagina’s, dan moet je het premium-abonnement hebben.

Copyscape

Copyscape is door dezelfde mensen gemaakt als Siteliner en deze tool is exact het tegenover gestelde. Waar siteliner op de eigen site kijkt, richt Copyscape zich op duplicate content, elders op het web. Geef de tool de url van jouw content en je weet direct of diezelfde content ook elders op het web te gebruikt wordt. Voorkom plagiaat met deze tool en zorg dat jouw content echt uniek is. Copyscape is gratis bij handmatige activatie en dat is meestal genoeg. Wil je je content structureel en automatisch beschermen, dan zijn er kosten aan verbonden.

Zit jouw tool er ook bij?

Met deze lijst heb je mijn favoriete SEO tools netjes in een overzicht en ik hoop dat ik jou hiermee heb kunnen helpen aan net die ene tool die jou nog makkelijker of efficiënter laat werken. Gebruik jij tools waarvan je denkt dat ze een goede aanvulling op dit lijstje zijn, dan probeer ik deze graag uit en als ze bevallen, dan komen ze zeker op deze lijst terug.

Zie je door de bomen het bos niet meer, start dan eens met deze SEO optimalisatie scan om snel een overzicht te krijgen van jouw verbeterkansen. Heb je een van bovengenoemde tools gebruikt maar weet je niet goed wat je met de resultaten moet, of hoe je de tool nu eigenlijk het beste kunt inzetten? Laat het dan even weten via het contactformulier, ik help je graag!

One Response

  1. Elmar Jansen schreef:

    En dan was ik Google Tag Manager nog vergeten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *